Affilmanager

Ondřej Martínek & Jaroslav Janíček: Affilbox a jeho budoucnost

Musím kluci říct, že mne oba aktéři dnešního rozhovoru překvapili. Je to pár dní, co jsem oba dva, nezávisle na sobě oslovil s žádostí o rozhovor pro tento magazín. Ondru Martínka znám z minulosti, kdy vedl a rozjížděl affiliate program na našem eshopu Svět cukrářů a považuji ho za schopného affiliate managera. Jardu Janička jsem zaznamenal poprvé v souvislosti s affilprogramy DeliBerry a především Vaše čočky. Moje představa byla původně taková, že se pobavíme obecně o tom, co má takový affiliate manager umět, co to vlastně affiliate manager znamená, proč a kdy je vhodné si najmout affiliate managera atd. Jenomže pak to přišlo. Mail z Affilboxu, že změnil majitele a že už ho nebude dělat Mário Roženský, ale dva noví majitelé – Ondra s Jardou. A tak se původní plán na dva samostatné rozhovory rozplynul a je nabíledni, že se musí jednat o dvojrozhovor – společný obou nových majitelů Affilboxu

Moje první otázka by mohla znít “Proč jste koupili Affilbox”, ale to by byla stejně pitomá otázka, jako když se novopečené Miss krásy zeptá reportér “Jak se cítíte?”. Navíc už jsi Jardo na svém blogu tak trochu odpověděl. Takže moje první otázka bude trochu  jiná: Co budou mít z prodeje a nových vlastníků Affilboxu jeho uživatelé – provozovatelé affiliate programů?

OM: Rozhodně novou energii ve vedení celé saas aplikace – a to se projeví jak v nových funkcích, tak péči o jednotlivé zákazníky. Už jsme rozebrali stávající funkce, technologii a už máme přes 50 novinek a zlepšení, které chceme postupně nasadit. 

A ty se projeví jak na straně inzerentů (i affiliate manažerů, kterým tolik rozumíme), i partnerů. Chceme všem stranám ulehčit práci a zefektivnit jejich affiliate počínání.

JJ: Nejdříve bych chtěl říct, co se nemění. AffilBox bude stále mít skvělou a ochotnou podporu, stále bude velmi jednoduché a přehledné jej používat a stále budou ve vedení lidé, kteří žijí affiliate marketingem. 

Konkrétně to bude přísun nových funkcí, které plánujeme a vyvíjíme. Budeme vytvářet manuály, příručky a školení pro naše klienty, affiliate manažery a affiliate partnery. Více služeb pro naše klienty, aby mohli práci na affiliate programu efektivně delegovat.

U verze PRO Affilboxu je oproti té základní podstatný rozdíl v některých funkcích, jako třeba možnost přímého odkazování bez parametrů nebo různé úrovně provizi dle kategorií. Zůstane takové rozdělení i nadále nebo se bude základní verze co do funkcí dál rozšiřovat? Bude třeba možno si přikupovat moduly nebo doplňky? 

OM: Plánujeme určitě rozšiřovat funkčnost PRO verzí, které jsou dělané na míru náročnějším zákazníkům. Na základní licence nezapomínáme, ale ta funkčně stačí pro běžný affiliate program. A když program časem vyroste, dostane se přirozeně právě k vyšší verzi, kdy už ji dokáže ocenit a plně využít.

Dokonce zvažujeme i typ licence, který bude ještě nad PRO, protože máme po ní poptávky od několika velkých klientů.

JJ: Tohle je velmi dobrá otázka a sami jsme si ji několikrát položili. Určitě teď chceme zachovat současné rozdělení na standardní a PRO verzi, ale nemohu do vyloučit i verzi, kde půjde přikupovat jednotlivé pluginy. 

Kdy a jestli vůbec, nemohu teď s určitostí říct, protože to také hodně záleží na zpětné vazbě od našich klientů. Pokud zde bude poptávka po přikupování pluginů, rádi to pro naše zákazníky uděláme. Přemýšlíme i nad verzí, která by byla vyšší, než PRO určená pro budování affiliate sítí.

Neuvažovali jste o otevření Affilboxu vývojářům doplňků a pluginů? Přece jenom se na dna už o docela zajímavou komunitu a mohl by ze strany vývojářů být zájem? 

OM: Je to hezká představa, ale primární náš úkol bude zamést si pomyslný práh nejprve u nás, vypilovat a sjednotit všechna napojení od e-shopů, platforem, služeb, … A až poté se můžeme rozhlédnout dále. 

Každopádně nad naším API se dají stavět jednotlivé externí doplňky, ale to pravé řádění začne až s API 2.0, kterou postupně budeme chystat.

JJ: Zatím jsme o tom neuvažovali, ale rozhodně zařadíme do našeho pravidelného týdenního brainstormingu.

Jaky je vlastně podíl uživatelů základní a PRO verze?

OM: Drtivá většina klientů využívá základní verzi AffilBoxu, ale postupně ti největší z nich přecházejí právě na PRO verzi. Ta jim umožňuje efektivnější nastavení affiliate programu (provize dle kategorií) i další možnosti pro jejich partnery.

JJ: Je zde velká skupina standardních licencí. Ona standardní licence není ohlodaná o základní funkce, a proto pro většinu affiliate programů postačuje. Pro už vyspělejší programy se potom vyplatí verze PRO, která dává i lepší data pro analytiku.

V úvodu jsem zmiňoval článek na Jardove blogu a zde zaznělo “posunout Affilbox na další level”. Co je podle vás je? 

OM: Vzít základ, který vetkl aplikaci už její zakladatel Mário Roženský a podívat se na affiliate segment trochu jinou optikou. 

Co pálí partnery, správce i inzerenty dobře víme, protože jsme byli na všech stranách barikády. A z toho právě budou vycházet nové funkce a směřování aplikace.

JJ: Pro mě to znamená udělat z AffilBoxu mezinárodní platformu pro správu affiliate programu, kterou používají tisíce spokojených zákazníků. 

Pro naše klienty to znamená nové funkce, dostupnost vzdělání pro klienty a jejich affiliate manažery, více služeb spojených s affiliate programy jako jsou konzultace, audity a nastavení affiliate programu.

Pro naše nejbližší to pravděpodobně znamená, že mě a Ondru uvidí méně, protože budeme zavření v kanceláři 😀

Jarda se zmiňoval, že chcete expandovat do zahraničí. Faktem je, že Affilbox je úspěšný v Česku hlavně kvůli své plné lokalizaci. Prakticky není v češtině žádný konkurent. Slovenský PostAffiliate Pro je sice po jazykové stránce pochopitelný, ale z hlediska použitelnosti to je trošku kanón na vrabce. Jak chcete zaujmout v zahraničí a na jaký trh budete cílit? 

OM: Primárně před expanzí musíme zapracovat na ještě intuitivnějším rozhraní, které bude univerzálně pochopitelné (a použitelné) u nás, i v zahraničí. Poté připravit neprůstřelnou dokumentaci, podklady pro support, napojení a s tím teprve můžeme jít do zahraničí. Každopádně chceme být dravý a flexibilní hráč na affiliate trhu. Takoví jsme i v ČR a nemusíme se kvůli zahraničí měnit, právě naše malost je naší výhodou v zahraničí a už si to postupně i ověřujeme na prvních klientech.

JJ: Přesnou strategii ještě nemáme hotovou, protože nás čeká mnoho práce na českém a slovenském trhu a nechceme zbytečně tříštit pozornost. Jestli je ale něco, co jsme se na affiliate trhu naučili, tak jestli chcete mít úspěšný projekt, musí splňovat alespoň jednu z těchto vlastností:

  1. největší
  2. nový a převratný
  3. úzce specializovaný

Zatím nám přišlo rozumné c) ale uvidíme co nám vypadne z analýz. Každopádně teď pro nás hraje prim český a slovenský trh.

Co v poslední době hodně českých eshopů expandujících směr východ a jihovýchod? Maďarsko, země bývalé Jugoslávie, Balkán? 

OM: Může to být cestou, ale jednotlivé trhy budeme určitě validovat nejenom co se týče konkurence, ale i také dle možností napojení na větší platformy (s více klienty), i vyzrálostí e-commerce a affilu celkově.

JJ: Tady je otázkou jestli je lepší vydat se cestou budování affiliate trhu (jako tomu je na méně vyspělých jihovýchodních a východních zemích) a nebo jít na více vyspělé západní trhy a utkat se s konkurencí. 

Když se podíváte do zahraničí ale i k nám, jaký software nebo firma je pro vás se svým přístupem vzorem?

OM: Productboard, Zoom, Shazam a Apple. Neboli čistý design, důraz na praktičnost a smysl pro detail.

JJ: Co se týká affiliate softwaru, tak z hlediska UX, použitelnosti nebo jednoduchosti se mi žádný nelíbí. Co se týká affiliate sítí, tak rumunský 2performant má skvělé zvládnuté UX a jejich pojetí autonomní affiliate sítě je něco, co bychom chtěli přinést i do AffilBoxu.

Když to ale vezmu obecně, líbí se mi softwary a aplikace do kterých se přihlásím a hned vím kam mám kliknout, co mám dělat.

Affilbox uspěl mimo jiné i díky svému bezvadnému supportu. Jak chcete navázat na tuhle výzvu? Čeho se vy osobně vzdáte, abyste to investovali do nového projektu? Ondro, ty jsi známý i díky aplikaci Pravopisne, oba máte zákazníky jako affiliate manažeři. To vše vezme dost času…

OM: Vyloženě na supportu nám bude ještě dostatečnou dobu pomáhat legendární supporťačka Katka Střelcová, společně s Petrou Novotnou, takže na to rozhodně nejsme sami. V podstatě jsme do toho šli s tím, že musíme náš čas efektivně balancovat mezi jednotlivé projekty. 

Každopádně sami máme už minimum klientů, raději se věnujeme jen jim jednotlivě, tedy nové už nenabíráme. A i díky tomu jsme schopní pohnout dál AffilBoxem (a třeba časem i celým světem).

JJ: Skvělý support je rozhodně něco v čem chceme dále pokračovat. V současné době máme na podpoře skvělou Peťu Novotnou, která je vyučená úžasnou Káťou Střelcovou. To je základ naší podpory. My s Ondrou si rozdělujeme technické a obchodní případy, aby všichni naši klienti dostali maximálně uspokojující support.

Ano určitě to všechno vezme hodně času, ale máme to s Ondrou nastavené tak, aby žádný z projektů netrpěl naší nepřítomností. První týden za námi a vše běží jak má!

Ze zkušeností z Placla, kterou spoluvlastním s Vaškem Bartošem vím, jak moc důležité je rozdělení pravomocí a kompetencí. Vy vlastníte firmu Affilbox přesně napůl. Jak to bude fungovat u vás ve vaší nové firmě? 

OM: Už samotný obchod dopadl díky tomu, že jsme měli jasně vymezené a domluvené pozice. Já díky technickému backgroundu ohledně developmentu SAAS aplikace a letitého vývoje webů mám na starosti technologii, web, aplikaci a řekněme provoz co se týče financí, … 

Jarda proti tomu má skvělý asset v obchodnickém řemeslu. Takže na jeho bedrech bude ležet prodej, marketing/PR a onboarding nových zákazníků. 

Neboli on bude vydělávat ty peníze, které my v developmentu investujeme do nových funkcí, zlepšování aplikace, a příprav na expanzi. A díky tomu budeme zajímavější pro nové klienty, snižovat churn, dělat radost stávajícím inzerentům i partnerům…

JJ: Tohle je asi ta nejzásadnější věc na celé spolupráci. S Ondrou si každý bereme svůj segment, který nám je bližší a ten budeme manažovat. 

Ondra má bohaté zkušenosti s vývojem a manažováním vývojářů, a proto bude mít na starosti celý vývoj. Já mám zase zkušenosti z obchodní sféry, prodeje a prezentace a proto budu mít na starosti marketing a PR.

Předpoklad je takový, že díky rozdělení funkcí a pravomocí, budeme oba rozvíjet své segmenty, aniž bychom měli třecí místa.

Když jsme u těch spojeních, Affilbox má společný affiliate program s dalším projektem od Mária a tím je program pro zákaznickou podporu Supportbox. Jak bude partnerský program fungovat nadále?

OM: Affiliate program AffilBoxu rozhodně jede dál, je hlavně i důležitým pilířem našich marketingu a solidně se podílí na konverzích. Postupně ho budeme oddělovat od původní administrace. 

Ale o tom budeme ještě průběžně partnery informovat, není to stěžejní krok, který musíme teď hned udělat.

JJ: V první fázi oba affiliate programy oddělíme. Mário bude mít pořád affiliate program na propagaci SupportBoxu (samozřejmě na AffilBoxu) a my budeme mít separátní affiliate program na propagaci AffilBoxu. 

V další fázi provedeme audit programu, kontaktujeme naše affiliate programy a otevřeme diskuzi větší propagace AffilBoxu za možné zvýšení provizí.

A poslední otázka. Sice trochu klišé, ale i tak ji musím položit: Kde bude Affilbox za 5 let?

OM: Za mě ideálně stále štíhlou a efektivní firmou, která se nutně nemusí škálovat přes hromady zaměstnanců, ale přes chytrou technologii. A i díky tomu bychom za 5 let měli být na vícero trzích, kde bychom stále mohli jednoduše reagovat na změny v affiliate marketingu. 

Protože ty rozhodně přijdou jak ze stran technologie (prohlížeče, blockery, tracking, …) i legislativy. A na nás bude, abychom tím vším jednoduše proplouvali a stále si udrželi to základní gró: keep it simple.

JJ: Za 5 let bude Affilbox fungovat na 3 dalších trzích mimo ČR a SK. Podpora bude mít rodilého mluvčího pro každou zemi a obchodního zástupce. Aplikace bude autonomní, jednoduchá a přehledná. Budou desítky nových funkcí, které ulehčí práci všem třem skupinám.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Mediatoring.com s.r.o.
    Nádražní 385/34
    702 00 Ostrava
    IČ: 04954025 • DIČ: CZ04954025 • Spol. je registrována u Krajského soudu v Ostravě pod zn. C 74487
    Tvorba webových stránek: Webklient